Onkologie. 2015:9(1):47-50

Podpora interkulturní sociální interakce v ošetřovatelském vzdělávání a klinické praxi

Andrea Pokorná
Katedra ošetřovatelství LF Masarykova univerzita v Brně

Příspěvek zdůrazňuje souvislost globalizace světa a potažmo ošetřovatelství (migrace pacientů i zdravotnických pracovníků) a nutnost

akceptace této skutečnosti v ošetřovatelském vzdělávání i klinické praxi. Akcentována je potřeba účelné spolupráce s jedinci různé

kultury a etnika. Hlavním nástrojem interkulturně kompetentního zdravotníka se stává účelná komunikace, založená na poznání individuálních

potřeb pacienta odlišné kultury a jejich uspokojení, nicméně s důrazem na individualitu jedince a ne skupinovou příslušnost.

Prezentován je základní model a předpoklady pro podporu sociokulturní kompetence. Základním zmiňovaným kritériem je vytváření

kulturně bezpečného prostředí pro sestry i pacienty v podmínkách českého ošetřovatelského systému, který je stále ještě poměrně

hodně etnocentrický.

Klíčová slova: kulturní kompetence, kurikulum, ošetřovatelství, globalizace, mezinárodnost

Fostering intercultural social interaction in nursing education and clinical practice

This paper highlights the globalisation of world and the internationalisation of nursing (patient and health care givers migration) which

has to lead to being embedded into nursing curricula and also clinical practice. Accentuated is the need for effective and practical cooperation

with individuals of different cultures and ethnicity. The main tool for interculturally competent health care professional becomes

effective communication, based on knowledge of the individual patient‘s needs according to the different cultures and their satisfaction,

but with an emphasis on the individuality of the patients and no the group affiliation. Presented is basic model and assumptions for

the socio-cultural competence. The basic mentioned criterion is creating a culturally safe environment for nurses and patients in the

conditions of the Czech nursing system which is still quite a lot ethnocentric.

Keywords: cultural competency, curriculum, nursing, globalisation, internationality

Zveřejněno: 10. březen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pokorná A. Podpora interkulturní sociální interakce v ošetřovatelském vzdělávání a klinické praxi. Onkologie. 2015;9(1):47-50.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Narayanasamy A. The ACCESS model: a transcultural nursing practice framework. British Journal of Nursing 2002; 1 (9): 643-50. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Hall E. T. Improvisation as an Acquired, Multilevel Process. Ethnomusicology 1992; 36 (2): 223-235. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Purnell L, Paulanka B. (Eds.), Transcultural health care: A culturally competent approach 3rd ed., Philadelphia 2008: pp. 19-56
  4. Eubanks, R. L., McFarland, M. R., Mixer, S. J., Mu?oz, C., Pacquiao, D. F., & Wenger, A. F. Z. Chapter 4. Cross cultural communication. In M. K. Douglas D. F. Pacquiao (Eds.), Core curriculum in transcultural nursing and health care [Supplement]. Journal of Transcultural Nursing 2010; 21 (Suppl. 1). Přejít k původnímu zdroji...
  5. Pope R., Mueller J. Faculty and Curriculum: Examining Multicultural Competence and Inclusion. Journal of College Student Development 2005; 46 (6): 679-688. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Krainovich-Miller B., Yost J., Norman R., Auerhahn C., Dobal M., Rosedale M., Lowry M., Moffa, C. Measuring Cultural Awareness of Nursing Students: A First Step Toward Cultural Competency. Journal of Transcultural Nursing 2008; 19: 250-258. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Miller J. E., Leininger M., Leuning C., Pacquiao D. F., Andrews M., Ludwig-Beyer P. Transcultural Nursing Society position statement on human rights. Journal of Transcultural Nursing 2008; 19: 5-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Jirwe M., Gerrish K., Emami, A. Student nurses' experiences of communication in cross-cultural care encounters. Scandinavian Journal of Caring Sciences 2010; 24 (3): 436-444. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Dennis K., Duncan G. Spiritual care in a multicultural oncology environment. Current Opinion in Supportive and Palliative Care 2012; 6(2): 247-253. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...




Onkologie

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.